مروری بر ابزارهای مطرح در فرآیندکاوی

1398/3/2
مروری بر ابزارهای مطرح در فرآیندکاوی

در این مطلب مجموعه ای از ابزارهای فرآیندکاوی را بررسی کرده و ویژگی های شاخص هر کدام را بیان می کنیم. از میان ۹ ابزار شناخته شده فرآیند کاوی، ۳ ابزار به صورت متن باز و ۶ ابزار انحصاری هستند. ابتدا ابزارهای متن باز را معرفی میکنیم.


دسته اول: ابزارهای متن باز


1- ProM Tools
این ابزار محدوده وسیعی از کاربردهای فرآیندکاوی را پوشش می دهد. مبتنی بر جاوا است، اما به آسانی با سکوهای دیگر یکپارچه می شود. علاوه بر آن مجموعه ای از plugin ها برای سفارشی سازی ProM وجود دارد که به راحتی قابل استفاده هستند. برخی از ویژگی های شاخص این ابزار عبارتند از:
- کاوشگر تعاملی مبتنی بر داده
- جستجوگر فرآیند چند منظری
- استخراج کننده رویدادنگاره های مبتنی بر الگو
- جستجوگر رویداد نگاره ها

2- Apromore
Apromore  به عنوان یک سکوی پیشرفته برای تحلیل  فرآیندهای کسب و کار طراحی شده است. این سکو محدوده وسیعی از ویژگی ها و کارکردها را پوشش می دهد. این ابزار اولین ابزاری است که قابلیت جستجوی خودکار مدل های مبتنی بر BPMN را دارد. مقایسه مدل های BPMN و رویدادنگاره ها، کشف و مشخص کردن فرآیندهای انحرافی در رویدادنگاره ها، بازنمایی مجدد رویدادنگاره ها و مدل های BPMN، تحلیل بصری مرحله به مرحله کارایی فرآیندها و پیش بینی کارایی فرآیندها از جمله قابلیت های ممتاز این ابزار است.
در صورتی که با Apromore کار می کنید و خواستار پلاگین های خاصی برای سفارشی سازی ابزار خود هستید می توانید با apromore@gmail.com تماس حاصل کنید.


3- Disco
محصول Disco از fluxion را می توانید به اختیار خود دانلود یا خریداری کنید. این محصول، ابزار جامعی است که گستره وسیعی از ویژگی ها در تجارب هوشمند برتر را در اختیار کاربران قرار می دهد. به عبارت دیگر این ابزار، مجهز به مجموعه ای از امکانات شناخته شده در بهترین تجارب ممتاز است و این امکانات را خیلی راحت و سریع برای تحلیل فراهم کرده است.



دسته دوم: ابزارهای انحصاری


1- Process Street
 به وسیله این ابزار شما قادر خواهید بود یک template برای فرآیندهای خود ایجاد کرده و آن را به طور سفارشی اجرا کنید. شما می توانید مجموعه ای از کارمندان را برای اجرای وظایف مختلف در زمان های دلخواه تعیین کرده و مشاهده کنید هر کدام از افراد چگونه و به چه نحوی با فرآیندها کار می کنند. ویژگی مثبت و شاخص این ابزار افزایش قابل توجه چسبندگی فرآیندهاست. افراد را ملزم می کند تا فرآیندها را دنبال کنند. به خوبی می تواند template را به همراه جزئیات و شرایط منطقی که برای تکمیل وظایف بازم است، اجرا نماید.
 
در هر template شما قادر خواهید بود که یک Template Overview داشته باشید. این صفحه آیتم های اجرا شده و مرتبط با فرآیند اجرا شده را به شما نشان می دهد. همچنین داده های ورودی به template و فرآورده های مرتبط را نشان می دهد. این داده ها می تواند تحت خروجی CSV برای اجرا و آنالیز مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل این داده ها می تواند تاثیر زیادی در بهبود و ارتقای فرآیندها داشته باشد.
شما می توانید در Process Street ثبت نام کرده و در صفحه Pricing Page قابلیت های بیش تر این ابزار را مشاهده کنید.
2- QPR
ابزاری است که توسط نوکیا و اکسیدنتال و بسیاری از کمپانی های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول می تواند از saleforce، Epicore، Oracle، Microsoft dynamics و بسیاری محصولات دیگر داده دریافت کند. این محصول شامل ویژگی های کلیدی زیر است:
1-    بصری سازی خودکار فرآیندها
2-    تحلیل منابع اصلی فرآیندها
3-    تحلیل شاخص های کارایی کلیدی
4-    تحلیل زمان راهبری
5-    تحلیل هم نوایی فرآیندها


3- KOFAX
این ابزار، یک ابزار شاخص در زمینه خودکارسازی فرآیندهای رباتیک و خودکارسازی فرآیندهای تجاری است. kofax ادعا می کند که می تواند توسط اکثر بانک های کلان، شرکت های لاجستیک و بیمه مورد استفاده قرار گیرد. تمام داده نگاره ها از منابع مختلف می تواند به این سکو برای تحلیل وارد شوند. نکته کلیدی که kofax به آن اذعان دارد این است که هر فرد به عنوان عضوی از تیم ارزیابی می تواند کارایی خود را مشاهده کرده و بفهمد در حوزه های مختلف از کسب و کار چه اتفاقات و رخدادهایی تاثیر گزار بوده است. شما می توانید گزارشات و داشبورد سفارشی سازی شده مورد نیاز خود را توسط این ابزار ایجاد کنید (تمامی این امکانات بدون استفاده از کد است).

4- ARIS
این ابزار بر گستره متفاوتی از موسسات و سازمان های فرآیند محور تمرکز کرده است. یک دیدگاه ۳۶۰ درجه از نحوه عملکرد فرآیند در کسب و کار شما ارائه می کند. همانند دیگر ابزارها این سکو قادر است داده ها را از منابع مختلف دریافت کرده و نحوه عملکرد واقعی فرآیندها را تحلیل کند. می تواند یک نمای اصلی از فرایند به همراه مسیرهای متغیر فرآیندها و اتصالات را نشان دهد. این ابزار می تواند به عنوان یک ابزار شاخص در استاندارد سازی فرآیندها مورد استفاده قرار گیرد.
اگر سازمان شما در زمره بخش آموزشی و به خصوص آموزش عالی است، ARIS تکنیک های مدیریت فرآیندهای کسب و کار و نحوه استفاده آن برای دانشجویان و اساتید را در صفحه ARIS educational page به خوبی آموزش می دهد. شما می توانید یک کپی رایگان از ARIS را از صفحه ARIS EXPRESS تهیه کرده و در صورت تمایل نسخه پیشرفته تر آن را خریداری کنید.

5- Celonis
 ادعا می کند رهبر فرآیندکاوی جهان است. یک طراحی بسیار مدرن و شفاف دارد. با محوریت یادگیری ماشین می تواند روش ها و میزان اثربخشی فرآیندها را محاسبه کند. به جای این که فقط بر “چه چیزی اتفاق می افتد” و “در چه نقاطی اتصالات متعادل نیست” تمرکز کند با ارایه رویکردی نوین به محاسبات تصمیم گیری می پردازد.
داده ها می توانند از Saleforce و Oracle و Microsoft Dynamics و بسیاری از سکوهای دیگر دریافت شوند. سپس این داده ها بصری شده و به روشی آسان قابل درک هستند و به همراه مجموعه ای از توصیه ها برای ارتقای فرایندها قابل ارایه می باشند.
شما می توانید نسخه محدود به زمان این ابزار را قبل از خرید امتحان کنید.

6- Icaro Tech EverFlow
این ابزار، یک رقیب برای ابزاری است که در بالا اشاره شد. بر اساس رویدادنگاره ها و تکنیک های کشف فرآیند، می تواند نقاط شکست و چاله های فرآیندها را شناسایی کند. این ابزار شباهت های بسیاری با سایر ابزار را دارد، علاوه بر آن دارای ویژگی های منحصر به فرد نیز هست.
نقشه فرآیند سه بعدی واقعا حیرت انگیز است و می تواند در درک راحت تر بسیاری از پیچیدگی ها موثر باشد. بصری سازی سه بعدی واقعا یک نقطه تمایز برتر است. همچنین زبان های پرتغالی و اسپانیایی نیز علاوه بر انگلیسی پشتیبانی می کند.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری