آموزش اتصال فرآیند به پایگاه داده (Database) در پراسس میکر

1400/3/8
آموزش اتصال فرآیند به پایگاه داده (Database) در پراسس میکر

هر فضای کاری ProcessMaker از یک پایگاه داده MySQL برای ذخیره اطلاعات داخلی مربوط به پردازش ها، مجوزهای کاربر و گزارش ها استفاده می کند.

با این حال، ProcessMaker  می تواند برای اتصال به پایگاه داده های خارجی نیز پیکربندی شود تا به سازمان اجازه دهد که آن را با سایر برنامه های DBMS و برنامه های تجاری که از پایگاه های داده استفاده می کنند ادغام کند.

ProcessMaker  می تواند اتصالات پایگاه داده را با پایگاه داده هایMySQL ، PostgreSQL ، SQL Server / Sybase  و Oracle برقرار کند. به طور پیش فرض فقط اتصال به پایگاه داده های MySQL امکان پذیر است، اما اگر سرور در حال اجرای ProcessMaker درایورهای کلاینت را نصب کرده و ماژول های PHP اتصال به آن پایگاه داده ها را داشته باشد، می توان از انواع دیگر پایگاه داده استفاده کرد.

برای اتصال به نوع دیگری از پایگاه داده ، می توان از توابع Open Database Connection (OBDC) PHP در یک trigger برای اتصال به پایگاه داده استفاده کرد.

ProcessMaker  به طور خودکار تشخیص می دهد که کدام یک از ماژول های پایگاه داده برای PHP بر روی سرور نصب شده اند. به عنوان مثال، اگر ماژول php-pgsql بر روی سرور ProcessMaker نصب شده باشد، ProcessMaker  گزینه اتصال به پایگاه های داده PostgreSQL را ارائه می دهد.

ایجاد اتصال پایگاه داده جدید

برای ایجاد اتصال پایگاه داده جدید، پروژه ای را که در آن اتصال استفاده خواهد شد باز کنید. سپس به منوی سمت راست صفحه بروید و بر روی نماد + کنار گزینه Database Connections در جعبه ابزار Process Objects  کلیک کنید.

 

یک dialog box باز می شود که در آن می توان اتصال پایگاه داده جدید را تعریف کرد:

- :Engine  نوع نرم افزار پایگاه داده را انتخاب کنید: MySQL ،PostgreSQL ، SQL Server  یا Oracle.

توجه داشته باشید که ProcessMaker فقط پایگاه داده هایی را در لیست کشویی نمایش می دهد که ماژول های PHP در سروری که ProcessMaker  روی آن قرار دارد نصب شده باشد.

:Encode اگر از پایگاه داده MySQL یا PostgreSQL استفاده می کنید، این قسمت برای انتخاب رمزگذاری کاراکتر مورد استفاده در پایگاه داده خارجی ظاهر می شود. در حالت پیش فرض گزینه ProcessMaker ، utf8-UTF-8 Unicode  را انتخاب کنید.

- سرور (الزامی): آدرس IP یا نام دامنه سروری که منبع پایگاه داده نصب شده است را وارد کنید. اگر پایگاه داده در همان سرور ProcessMaker قرار دارد، این IP را وارد کنید: 127.0.0.1

- نام پایگاه داده (الزامی): نام پایگاه داده را وارد کنید تا به آن ارجاع داده شود. نام پایگاه داده معمولاً به حروف کوچک و بزرگ حساس نیستند.

- نام کاربری (الزامی): نام کاربری را وارد کنید تا وارد پایگاه داده خارجی شوید.

- رمز ورود: رمز ورود (در صورت لزوم) را برای ورود به پایگاه داده خارجی وارد کنید.

Port (الزامی): شماره پورت مورد استفاده پایگاه داده خارجی را وارد کنید. به طور پیش فرض، برای MySQL 3306، برای PostgreSQL  5432، برای 1521  Oracle و برای SQL Server  1433  تنظیم شده است.

- توضیحات: شرح مختصری از اتصال پایگاه داده را در صورت تمایل وارد کنید.

پس از پر کردن اطلاعات مربوط به اتصال پایگاه داده خارجی، روی Test Connection کلیک کنید تا صحت پیکربندی بررسی شود.

اگر ProcessMaker با موفقیت به پایگاه داده خارجی متصل شود، تمام معیارهای تست بررسی می شود. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نتایج آزمون در پنجره جدید نمایش داده می شود.

 

این اتصال به لیست اتصالات پایگاه داده موجود در فرآیند اضافه می شود. یک پیام در بالای پنجره ظاهر می شود که نشان می دهد اتصال با موفقیت ذخیره شده است.

 

اگر اتصال ناموفق بود ، معیارهای ناموفق با X مشخص می شوند.

 

مدیریت اتصالات پایگاه داده

برای مدیریت اتصالات پایگاه داده در داخل یک فرآیند، روی گزینه Database Connections در جعبه ابزار Process Objects  کلیک کنید.

 

یک dialog box با لیستی از اتصالات پایگاه داده موجود و جزئیات آن ها باز می شود:

- Show ID: برای نشان دادن شناسه منحصر به فرد اتصال پایگاه داده  بر روی این دکمه کلیک کنید. شناسه منحصر به فرد اتصال پایگاه داده یک عدد هگزادسیمال 32 رقمی است که پراسس میکر از آن برای شناسایی اتصال استفاده می کند. این عدد برای استفاده از تابع ()executeQuery  در یک trigger مورد نیاز است.

 

- Type: موتور پایگاه داده مورد استفاده در اتصال را نشان می دهد.

-Server: آدرس IP یا نام دامنه سروری را که پایگاه داده خارجی در آن قرار دارد نشان می دهد.

- Database name: نام پایگاه داده خارجی را نشان می دهد.

-Description : توصیف اتصال در کنار نام پایگاه داده را نمایش می دهد.

- ویرایش: برای ویرایش اتصال پایگاه داده کلیک کنید.

- حذف: برای حذف اتصال کلیک کنید.

https://wiki.processmaker.com/3.2/Database_Connections

 

گروه مدیریت فرآیند پارس دارای سابقه پیاده سازی بیش از 500 فرآیند در حوزه های مختلفی از جمله بازرگانی، مدیریت اسناد مهندسی، ساختمانی، مدیریت جلسات و ... تحت نرم افزار پراسس میکر (ProcessMaker) است و می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر کمک کند.

همچنین گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به وسیله ماژول فارسی ساز پراسس میکر، این نرم افزار را برای شما فارسی سازی و شخصی سازی نماید.

دیدگاه ها

امیرحسین آقاجانی
1401/5/9
سلام، توی نسخه 4.2 چطور میشه به دیتابیس وصل شد؟


دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری