مدل سازی BPMN - تفاوت بین نمودار و مدل

1400/2/6
مدل سازی BPMN - تفاوت بین نمودار و مدل

اغلب گفته می شود که "یک تصویر هزار کلمه را به تصویر می کشد"، و این قطعاً در مورد مدل سازی فرآیند  درست است.

یک مدل فرآیند به خوبی ترسیم شده می تواند به طور خلاصه و دقیق گستره ای از اطلاعات را که می تواند برای کار، مدیریت و اجرای یک فرآیند استفاده شود، به تصویر بکشد. انتقال این اطلاعات به صورت تصویری غالباً آسان تر از اعتماد به صدها پاراگراف از متن است.

تصور کنید که می خواهید تمام مراحل لازم برای تهیه یک فنجان چای را نقل کنید.

فقط پس از چند لحظه تجزیه و تحلیل، متوجه خواهیم شد که مراحل بسیار بیش تری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می کردیم وجود دارد و این توصیف بسیار کلامی خواهد بود.

نمایش تصویری بسیار واضح تر، خلاصه تر و راحت تر دنبال می شود. این تمرکز بر روی تجسم یک فرآیند ما را به یک نکته بحث مهم می رساند: تفاوت بین نمودار و مدل.

غالباً این گونه است که در استفاده روزمره، کلمات "نمودار" و "مدل" به جای یکدیگر استفاده می شوند، تقریباً مثل اینکه با هم مترادف باشند.

این قابل درک است، اما از نظر تحلیل گران فرآیند های کسب و کار، این دو اصطلاح حاکی از موارد متفاوت است.

در واقع، تفاوت های ظریف بین این دو اصطلاح می تواند تأثیراتی بر کار ما داشته باشد.

تفاوت نمودار با مدل چیست؟

تأمل در تفاوت ها:

تعاریف رسمی بسیاری وجود دارد، اما برای اهداف عملی هنگام بررسی مدل سازی فرآیند، می توانیم این موارد را در نظر بگیریم:

  • نمودار یک عکس فوری، تجسم یا نمای یک فرآیند است. برخی از اطلاعات را نشان می دهد، اما لزوماً همه موارد موجود را نشان نمی دهد.
  • یک مدل تمام اطلاعات زیربنایی مربوطه را که برای ثبت درمورد فرآیند انتخاب می کنیم نشان می دهد. بسته به آنچه می خواهیم به تصویر بکشیم، می تواند به روش های مختلفی نشان داده شود.

در این متن، نمودار نمای مدل اصلی است، مانند این که از طریق لنز به مدل نگاه کنید.

ما می توانیم بزرگ نمایی کنیم، کوچک نمایی کنیم، عناصر را روشن یا خاموش کنیم و فقط آنچه را مربوط به شرایط است نشان دهیم. این برای مدل سازی فرآیند و به ویژه BPMN بسیار مهم است.

نام غلط معمول این است که از BPMN به عنوان "علامت گذاری فرآیند کسب و کار" یاد کنید. با این حال عنوان صحیح آن "مدل فرآیند کسب و کار و نشان گذاری" است.

این تمایز مهم بیانگر این است که نشان گذاری از نظر منطقی از مدل جدا است، بدین ترتیب که مدل را می توان به روش های مختلف تجسم کرد.

در واقع، علامت گذاری بصری BPMN تنها یکی از روش های بیان یک مدل است - یک مدل BMPN اجرایی معتبر همچنین می تواند به عنوان XML نشان داده شود!

آنچه برای تجزیه و تحلیل و مدیریت فرآیند کسب و کار معنی دارد.

 

یک مدیر ارشد ممکن است بخواهد نمودار همکاری "جعبه سیاه" سطح بالا را ببیند.کسانی که درگیر این فرآیند هستند ممکن است لازم باشد که هر فعالیتی را درک کنند و ممکن است لازم باشد که یک نمودار دقیق فرآیند داخلی را مشاهده کنند.

با یک مدل مشترک استاندارد BPMN، این نماها به هم متصل می شوند. آن ها "عدسی"هایی در مدل اصلی هستند و بنابراین هر تغییری که ایجاد کنیم در همه نمودارها نشان داده می شود.

ما می توانیم بزرگنمایی کنیم، کوچک نمایی کنیم و همه قطعات به هم متصل هستند.

این مورد با ایجاد مجموعه ای از نمودارهای قطع شده بسیار متفاوت است.

بسته های ترسیم شده اغلب انعطاف پذیر هستند و بسیار مفید هستند. شما می توانید هر آنچه را که می خواهید بکشید. با این وجود لحظه ای که شما "دیدگاه"های مختلفی در مورد یک فرآیند داشته باشید، مشکلات می توانند بروز کنند.

از آن جا که هر نمودار قطع شده ساکن است، تغییر در یک منطقه در هیچ یک از مناطق دیگر منعکس نمی شود. نگهداری از تمام مصنوعات می تواند به یک کار پر زحمت تبدیل شود و این خطر وجود دارد که نمودارهای مختلف ناهماهنگ شوند.

در نظر گرفتن این عوامل قبل از شروع یک طرح مدیریت فرآیند یا بهبود آن می تواند این اطمینان را به ما بدهد که ابزار مناسبی را برای این کار انتخاب می کنیم.

 در برخی شرایط، یک بسته ترسیم شده ممکن است به خوبی کار کند. در شرایطی دیگر، ممکن است یک ابزار مدل سازی رسمی تر، برای این کار مناسب تر باشد. در هر صورت، بسیار مهم است که ما انواع "نمای" مورد نیاز ذینفعان خود را در نظر بگیریم  و روش های تجسم مدل که برای مخاطبان ما مفید هستند را پیدا کنیم.

 

https://blog.goodelearning.com/subject-areas/bpmn/bpmn-modeling-the-difference-between-a-diagram-and-a-model/

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری