بهبود فرآیندهای کسب و کار در مقایسه با مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

1400/7/18
بهبود فرآیندهای کسب و کار در مقایسه با مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

 بهبود فرآیند کسب و کار (BPI) چیست؟ مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار (BPR) چیست؟کدام رویکرد را انتخاب کنیم؟

محیط کسب و کار امروز به سرعت تغییر می کند. این تغییرات به شکل مداوم و با سرعت فزاینده ای در حال پیش روی است. برای موفقیت و رقابت، کسب و کارها باید به طور مستمر فرآیندهای خود را بهبود بخشند. عدم بهبود فرآیندها به احتمال زیاد منجر به هزینه های بالاتر، درآمد کمتر، کارکنان با انگیزه کمتر و مشتریانی با رضایت کمتر می شود.

بهبود فرآیند کسب و کار (BPI) چیست؟

بهبود فرآیند کسب و کار یک فرآیند مستمر است که هدف آن دستیابی به کارآیی بیش تر از طریق بهبود مستمر، به وسیله تکرار فرآیندها است. BPI روشی است که شما وضعیت فعلی خود را بهبود می بخشید، جایی که معضل و یا مشکلی دارید (مواردی را که به شکست می انجامد و همین طور هدر رفت ها را بیابید و آنها را از بین ببرید) - بنابراین به وضعیت to- beخود رسیدید.

 مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار (BPR) چیست؟ 

BPR یک استراتژی مبتنی بر آرمان است که هدف آن طراحی مجدد فرآیند تقریباً از ابتدا است. شما ابتدا به گزاره های ایجاد ارزش مشتری می پردازید. ورودی و خروجی مورد نظر را در نظر می گیرد و برای دستیابی به هدف یک فرایند کارآمد ارائه می دهد. بنابراین مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار  یک رویکرد رادیکال در فرایند تجاری فعلی است. مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار لزوماً به معنای جایگزینی سیستم موجود است.

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار یا BPR یک تکنیک مدیریت تغییر برای پاکسازی لایه های زائد با ایجاد تغییرات اساسی در استراتژی عملیاتی است که به نوبه خود باید مزایای رقابتی را به دنبال داشته باشد. BPR  به طور معمول از طریق رشد سریع (نیاز به مقیاس پذیری)، ادغام و تملک (ادغام عملیات)، IPO  قبل / بعد (تبدیل به یک شرکت عامل) یا تجدید ساختار برای بهبود اثربخشی سازمان و کارایی عملیاتی هدایت می شود.

 BPI در مقایسه با  BPR 

BPR و BPI اساساً به منظور بهبود سیستم هستند. مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار شامل تغییر کامل فرآیند برای یک نتیجه کلی متفاوت است که برعکس بهبود افزایشی فرآیند کسب و کار می باشد.

مهندسی مجدد BPR قصد دارد نحوه عملکرد یک فرآیند را تغییر دهد، در حالی که BPI در حال اصلاح روند موجود برای بهینه سازی آن است. اما تفاوت در عمق تغییر است.

در ادامه چند تفاوت کلیدی بین BPI و BPR آمده است:

در حالی که BPI یا ساده سازی برای بهبود فرایندها در ساختار سازمانی موجود انجام می شود، BPR برای ایجاد پیشرفت های چشمگیر انجام می شود تا بتواند سازمان را از تفکر و رویکردهای متداول جدا کرده و در نتیجه تغییرات گسترده ایجاد کند.

بهبود فرآیندها (BPI) یک تکنیک پیشگیرانه است که باید به عنوان یک اصل در تجارت مورد استفاده قرار گیرد، خواه مشکلی وجود داشته باشد یا نه در حالی که BPR اغلب برای دفع بلایای قریب الوقوع استفاده می شود. با این حال، برخی معتقدند که آیا BPI در سازمان اجرا می شود یا نه، BPR ممکن است هنوز برای پاسخ به تغییرات در محیط حقوقی / سیاسی ضروری باشد.

بهبود فرآیندهای کسب و کار BPI اغلب با عنوان تعمیر و نگهداری در حال اجرا دیده می شود و می تواند برای دستیابی به موفقیت های سریع مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که BPR بیش تر بر بهبود عملیات سازمانی در سراسر سازمان تمرکز می کند که انجام آن زمان قابل توجهی طول می کشد.

برخی از سازمان ها از مهندسی مجدد فرآیند خودداری می کنند، زیرا احساس می کنند این کار بسیار پرهزینه و زمان بر است. سوالاتی که آن ها می پرسند عبارتند از: "چرا یک فرآیند را لغو می کنیم در حالی که می توانیم به جای آن سعی کنیم آن را تعمیر کنیم؟" پاسخ این است که مشکل را بررسی کرده و درک کنید.

کدام رویکرد را انتخاب کنیم؟

شرکت ها باید تعیین کنند که آیا یک فرآیند خاص در سازمان به بهبود جزئی (بهبود مستمر فرایند) یا جراحی بزرگ (مهندسی مجدد فرآیند) نیاز دارد یا خیر. به طور کلی، بستگی به شرایط پیش روی کسب و کار دارد. تلاش هایی که برای بهبود فرآیند صورت می گیرد باید توسط برنامه ریزی های سازمانی هدایت شود، مهم است که این رویکردها را در زمینه ای تعیین کنیم که مناسب است. در این جا چند دستورالعمل برای تصمیم گیری در مورد استفاده از BPI یا BPR آورده شده است:

بهبود فرآیندهای کسب و کار

  • فرآیند موجود در حال حاضر نقشه / مستند شده است.
  • فرآیند اصلی اساساً کار می کند، اما در برخی زمینه ها که نیاز به بهبود دارند به اندازه کافی خوب نیست.
  • تمرکز شما بر این فرآیند است، نه بر روی پیاده سازی یک استراتژی جامع تجاری.

مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار

  • فرآیند موجود اضافی است یا نیاز به تجدید نظر و طراحی مجدد دارد.
  • این فرآیند اساساً دیگر کار نمی کند و نیاز به بازنگری اساسی دارد.
  • تمرکز شرکت ترجیحا بر روی استراتژی کلی است که باید به دست آید، تا این که بر روی وظایف یا بهینه سازی فرآیند.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

https://www.visual-paradigm.com/guide/business-process-reengineering/bpi-vs-bpr/ 

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری